Alla ska kunna känna sig trygga

Lyssna

I vårt Sverige ska alla kunna känna sig säkra och trygga. Vi vill utbilda fler poliser, jobba förebyggande för att motverka kriminalitet och sätta stopp för den organiserade brottsligheten.

Vi vill ge mer resurser till polisen och satsa på förebyggande insatser.

Miljöpartiet vill

• arbeta förebyggande med tidiga insatser,
  • förhindra att unga rekryteras till kriminalitet,
  • ge polisen mer resurser och fler poliser närmare medborgarna,
  • försvara demokratin mot organiserad brottslighet och våldsbejakande extremism,
  • motverka mäns våld mot kvinnor och motverka hedersrelaterat våld och förtryck.

Förebygga brott

Den organiserade brottsligheten ska stoppas. Människor ska kunna känna sig trygga oavsett var de bor. En viktig del i det brottsförebyggande arbetet är att minska marginalisering och utsatthet i samhället. Brottsförebyggande insatser ska baseras på forskning och erfarenhet. Resurser ska satsas på sådant som faktiskt funkar. Insatser i skolan spelar en viktig roll för att förhindra att ungdomar kommer in på den brottsliga banan.

Förhindra att unga rekryteras till kriminalitet

Många brott begås av unga människor. Det riskerar att ödsla bort hela människoliv. Den som använder ett barn som drog-eller vapenkurir eller lockar in ett barn i gängverksamhet orsakar barnet och samhället stort lidande och enorma kostnader.

Vi vill skärpa straffen för att rekrytera en ung människa in i kriminalitet.

Mer resurser till polisen

Polisens uppgift är att upprätthålla de demokratiska fri- och rättigheterna, och skydda medborgarna. Polisen måste få tillräckliga resurser och verktyg för att förhindra brott. Vi vill ha fler lokalpoliser som har resurser att bygga relationer och öka människors förtroende för polis och rättsväsende.

Om en kriminell person upphör med sin brottsliga verksamhet är det en stor vinst för alla. Samhället ska erbjuda stöd och skydd till dem som vill lämna en kriminell livsstil eller ett liv i våldsbejakande extrem miljö. Därför vill vi stärka avhopparverksamheten med mer pengar.

Försvara demokratin mot våldsbejakande extremism

Oavsett vilken ideologi som ligger till grund för extremistiska handlingar måste samhället agera med kraft. Miljöpartiet vill förebygga att extremistiska attityder uppstår och agera när de omsätts i handling, med rättssäkerheten som grund, eftersom det är just det öppna samhällets värderingar vi ska försvara.

I regering har Miljöpartiet inrättat ett centrum mot våldsbejakande extremism. Vi vill nu ge polisen möjlighet att samarbeta bättre med utländska myndigheter för att bekämpa terrorism och brottslighet över landsgränserna.

Motverka mäns våld mot kvinnor

Framför allt män utövar våld. Genom att motverka destruktiva maskulinitets- och matchonormer kan vi förebygga våld. En bra sex- och samlevnadsundervisning lägger grunden för den samtyckeskultur som måste gälla för sex.

Alla relevanta yrkesgrupper ska få utbildning i mäns våld mot kvinnor och de som utsätts för sexualbrott och våld i nära relation ska få bättre stöd. Därför satsar vi på bl.a. kvinnojourernas arbete.

Motverka hedersrelaterat våld och förtryck

De mänskliga rättigheterna gäller alltid. Varje människa har rätt att själv välja hur hen vill leva sitt liv och vem hen vill dela livet med. Hot och våld i hederns namn ska stoppas.

Miljöpartiet vill skärpa straffen för brott med hedersmotiv. Barn ska inte kunna  vara gifta i Sverige och vi vill göra mer för att barn som blivit bortgifta utomlands ska få hjälp att komma hem. Vi kämpar globalt för att motverka att flickor och kvinnor blir bortgifta mot sin vilja.

Miljöpartiet regerar

Sedan vi bildade regering har vi:

• Lagt fram en ny sexualbrottslag med krav på samtycke och högre straff för grov våldtäkt,
  • gjort så att fler poliser utbildas, nu påbörjar dubbelt så många polisutbildningen som år 2015,
  • gett polisen mer pengar, över 2 miljarder kronor per år. Satsningen överstiger Polisens egen begäran och är den största under 2000-talet motsvarar kostnaden för cirka 2 200 fler polisanställda redan 2018,
  • inrättat ett nationellt centrum mot våldsbejakande extremism,
  • storsatsat på skolan, vilket enligt forskningen är det mest effektiva för att förebygga brott på lång sikt,
  • tagit ett samlat grepp mot rasism och hatbrott, genom en nationell plan.
  • tagit fram en nationell strategi för att förebygga, förhindra och försvåra terrorism.

Fördjupning i ämnet Lag och ordning

Prata Lag och ordning

Miljöpartiet nära dig

Vi finns i hela landet. För att läsa om vår lokala politik kan du välja kommun här.