En lekfull och trygg barndom

Lyssna

Förskolan och barnomsorgen är första steget i ett livslångt lärande. Här, när nyfikenheten vaknar och de sociala färdigheterna utvecklas, lägger vi grunden för ett aktivt liv.

Satsningar på framtida generationer är den bästa investering Sverige kan göra.

Miljöpartiet vill

• ge statligt stöd för mindre barngrupper och mer personal på förskolor och fritidshem i hela landet,
  • rusta upp skollokaler och skolgårdar,
  • stimulera barnens lust att läsa redan i förskolan.

”En satsning på framtida generationer är den bästa investering vi kan göra.”

En bra förskola går före skattesänkningar

I förskolan läggs grunden för lärandet. Därför krävs fortsatta investeringar i förskolan – inte skattesänkningar. Förskollärare och fritidspedagoger ska kunna sköta sitt pedagogiska uppdrag. Då behövs tillräckligt många kollegor, bra lokaler och barngrupper som inte är för stora.

Med Miljöpartiet i regering har barngrupperna minskat, sett till hela landet. Vi har också infört statsbidrag för att rusta upp skollokaler och utemiljöer vid skolor, förskolor och fritidshem. Vi vill jobba vidare för goda förutsättningar för förskolan i hela landet.

Trygga fritidshem

För många yngre elever är tiden på fritidshemmet en del av skoldagen och en viktig del av lärandet. Ett bra fritidshem kan bidra till bra resultat i skolan och jämlika chanser för barnen. Fritidshemmets utbildning ska hålla god kvalitet, stimulera elevers lärande och utveckling och erbjuda en meningsfull fritid och rekreation.

Tidigt stöd och tidigt läsande

Redan i förskolan ska de elever som har särskilda behov få det stöd de behöver. Därför investerar vi i fler specialpedagoger.

Med fler satsningar på skolbibliotek med utbildad personal vill vi att fler barn får chansen att upptäcka läsningen redan i förskolan.

Barns rättigheter

Att satsa på framtida generationer är den bästa investeringen Sverige kan göra. Föräldrarnas inkomst ska inte vara avgörande för barnens möjligheter.

Vi har också drivit länge att barnkonventionen ska bli svensk lag. Det blir nu verklighet – ett viktigt steg för barns rätt och frihet.

Prata Barn och förskola

Miljöpartiet nära dig

Vi finns i hela landet. För att läsa om vår lokala politik kan du välja kommun här.

Andra ämnen som relaterar till Barn och förskola