Bygg fler klimatsmarta bostäder

Lyssna

Alla behöver någonstans att bo. Sverige ska fortsätta ha en ambitiös och grön bostadspolitik. Vi vill bygga fler klimatsmarta bostäder, för alla grupper i samhället.

Fredrik Hjerling
Gröna ministrar besöker Vallastaden som är en tät, grön och blandad stadsdel vimlande av arkitektoniska grepp och innovativa lösningar

Miljöpartiet vill

• bygga fler bostäder som fler har råd med,
  • bygga mer klimatsmart och mer i trä, minst vartannat flerbostadshus,
  • bygga bort segregation med blandade upplåtelseformer och mer blandad bebyggelse,
  • göra fler områden attraktiva med utbyggd kollektivtrafik.

”Sverige ska bygga mer, klimatsmart och hållbart”

Alla behöver ett hem

Trots att det byggs mer idag än vad det gjort på länge så råder det fortfarande bostadsbrist på flera håll i Sverige. Miljöpartiet jobbar för att alla ska ha rätt till, och ha råd med, en bostad. I regeringen har vi infört ett investeringsstöd, som gör att staten är med och betalar de som bygger bostäder, i utbyte mot att de lovar lägre hyror.

Hemlöshet ska bekämpas oavsett orsak och varifrån den som lever i hemlöshet kommer.

Fler bostäder för studenter

Att inte hitta en bostad ska aldrig behöva vara en anledning till att en student måste tacka nej till sin utbildning. Studenter behöver bostäder till rimliga kostnader. Med Miljöpartiet i regering byggs det fler studentlägenheter

Klimatsmarta hem

Byggsektorn behöver ställa om. Idag står den för nästan en femtedel av Sveriges klimatpåverkan. Miljöpartiet har länge drivit att det ska ställas höga miljö-, energi- och klimatkrav vid både nybyggen och renovering. Vi börjar få gehör nu.

Vi vill också bygga mer i trä. Trähus är mer klimatsmarta än betonghus. Träd binder koldioxid, tillverkning av betong skapar utsläpp. När råvarorna, skogen, finns lokalt bidrar vi också till en levande landsbygd.

Det som byggs ska också hålla högre kvalitet än idag. Vi vill ha fler hus som byggs för att enkelt kunna byggas om, det är bra för både människa och miljö.

Mer blandade områden

Vi vill bygga bort segregation. Bygg fler billiga hyresrätter  i villaområden - och bygg fler bostadsrätter och småhus i områden där de flesta bor i hyresrätt idag.

Attraktiv kollektivtrafik

Områden med bra kollektivtrafik blir mer attraktiva att bygga i. Därför är Miljöpartiets storsatsningar på att bygga ut spårvägar, tunnelbana, pendeltåg och bussar även en viktig del av vår bostadspolitik.

Prata Bostäder

Miljöpartiet nära dig

Vi finns i hela landet. För att läsa om vår lokala politik kan du välja kommun här.