Ge oss information om hur det ligger till med PFAS-föroreningar i Knivsta

MP har tidigare tagit initiativ till att Knivsta ska dela information om läget kring PFAS i kommunen, se Ledamotsinitiativ angående PFAS. Vi nås av information om PFAS-förekomst i Knivsta främst via media. UNT har haft en artikelserie tidigare i år och nu i sommar har man återkommit med uppgifter om att till exempel PFAS-halten i Knivsta, Uppsala och Sigtuna ligger över det nya gränsvärdet för dricksvatten. Gränsvärdet, som ska tillämpas fr o m 2026, är på 4 ng/l och omfattar fyra av totalt cirka 10 000 PFAS-ämnen.

MP menar att det är viktigt att man inte undanhåller viktig information för Knivstaborna. Istället bör man sammanställa vad man vet idag kring förekomst i Knivstas vattendrag, sjöar, sediment mm samt i vårt dricksvatten. Det gäller det dricksvatten som Norrvatten producerar samt det som pumpas upp från täkterna i Lagga och Vassunda. MP begärde bland annat att Knivsta omgående bör dela informationen på sin websida. Det gäller alla relevanta analysresultat av PFAS-prover i Knivsta som har publicerats på annat håll och som redan är offentliga. Publiceringen på webben får gärna ske i form av en karta så att det blir enkelt att se var och när prover har tagits.

De som har egen dricksvattenbrunn har själva ansvar att undersöka kvaliteten på sitt vatten, men det skulle underlätta provtagningen om man kan få den översikt som MP har efterfrågat. Det ökar även förutsättningen för att kunna samordna gemensam provtagning i utsatta områden.

Tyvärr har man på ett möte den 30 maj i Bygg- och Miljönämnden accepterat att det räcker med att kommunen publicerar länkar till andra myndigheter som ger allmän information om PFAS. MP menar att det är viktigt att man har en öppen redovisning av situationen kring PFAS-föroreningar i just Knivsta. Det är orimligt att Knivstaborna bara ska kunna få information om detta från UNT och annan lokal media.

Vi utgår ifrån att kommunen nu uppdaterar sin websida med en sammanställning över situationen kring PFAS-förekomsten i Knivsta på det sätt som MP föreslog tidigare i år. Många kommuner står förmodligen inför samma eller liknande utmaningar kring dessa ämnen. Vi menar att en öppen redovisning måste vara det självklara valet för Knivsta.

Nyheter på ämnesordet

Uppsala län, 25 april 2024