Motion angående PFAS

Motion PFAS-föroreningar i Knivsta

PFAS-föroreningar i Knivsta

Miljöpartiet föreslår att

• kommunen omgående uppdaterar sin hemsida med information om PFAS-förekomsten i Knivsta. Resultaten från provtagningar redovisas lämpligen på en karta så att det är enkelt att se var och när prover har tagits, vilka PFAS-ämnen som har analyserats och resultaten av dessa.
  • kommunen hänvisar till den sammanställning av värden och analyser av PFAS i det kommunala dricksvattnet som vår VA-leverantör Roslagsvatten redovisar på sin sida https://roslagsvatten.se/varden-och-analyser.
  • kommunen bör ombesörja provtagning på PFAS i fisk i förorenade sjöar och vattendrag om det tidigare inte har skett någon provtagning där.
  • kommunen ger vägledning och stöd till Knivstabor om vad man kan göra själv för att begränsa exponeringen och riskerna för dessa ämnen. Det gäller inte minst till hushåll med enskilda brunnar och till fritidsfiskare inom kommunen. Det kan handla om råd kring reningstekniker för eget dricksvatten, informationsskyltar vid fiskevatten och tillfälliga kostråd gällande egenfångad fisk.

Se motionen i sin helhet här

Nyheter på ämnesordet

Uppsala län, 25 april 2024