220307 Särskilt yttrande planbesked Alvhem 1:163 mfl

Vi är positiva till själva konceptet Alvhem som presenteras i ansökan om planbesked. Projekt med stadsodling och kretsloppsanpassat avlopp är sådant som vi gärna ser i det växande Alsike.

Förvaltningen anger i sitt underlag flera tunga skäl till att ansökan inte bör beviljas och vi har stort förtroende för förvaltningens kompetens. Även Länsstyrelsen och Roslagsvatten har anfört starka invändningar.

I Miljöbalken finns ett starkt skydd mot att inte exploatera jordbruksmark. Ett postivt planbesked riskerar därmed att bryta mot balkens bestämmelser. Detta är också en klart uttalad ambition i Knivstas stadsutvecklingsstrategi. Vidare är det aktuella området utsatt för en översvämningsrisk.

För att förhindra en olycklig situation där planintressenten och den kommunala förvaltningen investerar ytterligare resurser i form av tid och pengar i ett projekt som ändå inte går att motivera utifrån centrala bestämmelser i Miljöbalken så bör begäran avslås i ett tidigt skede. Det är dessutom många planer som ligger före i kön. Mot denna bakgrund stöder Vänsterpartiet och Miljöpartiet det ursprungliga förslaget, som lyder:

Kommunstyrelsen ger negativt planbesked för den föreslagna åtgärden för fastigheten Ekeby 1:163 m.fl. Alvhem.

Nyheter på 220307 Särskilt yttrande planbesked Alvhem 1:163 mfl