Det kommunala styret vill skrota Stadsutvecklingsstrategin

Det finns ett förslag till kommunfullmäktige att Knivstas Stadsutvecklingsstrategi ska upphävas. Strategin antogs för bara 1,5 år sedan och är tänkt att gälla till 2035. Miljöpartiet de gröna i Knivsta reserverade sig mot beslutet som fattades på Samhällsutvecklings-nämndens möte den 4 september 2023.

Miljöpartiet de Gröna i Knivsta

• anser att det är ansvarslös användande av skattemedel.
det är ansvarslöst att upphäva strategin i sin helhet, redan 1,5 år efter att den långsiktiga strategin antogs, men motsätter sig inte att vissa delar av strategin kan behöva ses över.

• anser att det ger fel signaler till pågående arbete att göra Knivsta mera hållbart.
betonar att strategin är avsedd att vägleda oss i arbetet med att skapa en långsiktigt hållbar utveckling för Knivsta. Det är viktigt att politiken kan ge långsiktiga och tydliga spelregler på detta område. Att så tidigt upphäva strategin i sin helhet ger helt fel signaler till det viktiga arbete som nu pågår hos företag, föreningar och medborgare med att skapa ett mer hållbart Knivsta.

• anser det är respektlöst mot förvaltningen
viktigt att respektera förvaltningens behov av ett långsiktigt stöd i deras arbete med stadsbyggnadsärenden. Att upphäva strategin helt redan nu är inte särskilt resurseffektivt mot bakgrund av det omfattande arbete som förvaltningen har lagt på att ta fram densamma.

Läs mer i MPs reservation.

Nyheter på ämnesordet

Uppsala län, 25 april 2024