Rusta Knivsta för Klimatet, insändare på unt.se augusti 2022

Rusta Knivsta för Klimatet!

– Hur kan de stå på Arlanda och köa utan skam i kroppen!
Ja, det droppar liknande kommentarer kring flera av våra beteenden i ljuset av klimatförändringarna. Tonläget har höjts på senare tid i debatten om våra beteenden behöver ändras eller inte. En ”vi och dom”-attityd breder ut sig. Ena sidan kallar det att stoppa huvudet i sanden och andra sidan kallar det att svartmåla och överreagera.

Vi har nog alla en tendens att förtränga det som kan hota vårt välstånd och de bekvämligheter vi har vant oss vid. Högst mänskligt. Vid det här laget förstår nog ändå de flesta att vi står inför en betydande omställning där vårt eget beteende behöver ändras för att planeten ska bli beboelig på sikt. Det kommer att påverka oss alla och det verkar inte finnas några snabba vägar ut ur detta.

Vi behöver till exempel ändra våra matvanor och äta mindre kött, särskilt från djur som äter samma råvaror som vi. Vi behöver ändra vårt sätt att resa, framförallt att drastiskt minska vårt fossilberoende. Vi behöver generellt sett konsumera mindre, särskilt där vi har en tärande överkonsumtion, till exempel av kläder. I praktisk mening är detta egentligen inte särskilt svårt att åstadkomma, men det finns ändå en stor motvilja att ta steg i den riktningen. Helt klart är att vår konsumtion påverkar våra möjligheter att nå klimatmålen. I Miljömålsberedningens delbetänkande om Sveriges globala klimatavtryck som lämnades till regeringen i våras (SOU 2022:15) föreslås därför ett mål för att minska utsläppen av växthusgaser från svenskarnas konsumtion.

Klimatförändringarna berör alla politikområden och vi politiker har ett ansvar att göra det enkelt för alla att kunna ställa om. Det gäller förstås även på lokal nivå. Miljöpartiet i Knivsta föreslår flera åtgärder som är avsedda att underlätta en omställning och för att motverka och mildra konsekvenserna av klimatförändringarna. Vi tror inte påförbud och pekpinnar. Sådana kommer inte att hjälpa oss utan kan tvärtom öka polariseringen och försvåra arbetet. På vissa områden kan det behövas styrmedel för att åstadkomma nödvändiga förändringar. Det gäller till exempel att få till stånd ett hållbar byggande. Knivsta kommer fortsätta att växa kraftigt i och med det attraktiva läget i regionen. Miljöpartiet driver på för att utvecklingen ska ske på ett så hållbart sätt som möjligt. Vi vill till exempel att kommunen ställer tydliga krav på miljö- och klimatsmart byggande när marken säljs till olika byggherrar. Kraven bör kombineras med kännbara viten om de inte följs. Så har inte skett hittills. Det finns flera exempel på flerfamiljshus som nu har tveksamma byggmaterial och som dessutom förfular stadsbilden enligt många. Sådant får inte upprepas!

Andra viktiga satsningar på klimatanpassning för framtiden är solceller på kommunala byggnader, laddstationer för elbilar, cykelväg utmed väg 255 och längs spåret till Bergsbrunna. Detta är bara några av de åtgärder som Miljöpartiet kommer att driva när Knivsta utvecklas. Det kommer krävas ett ansvarsfullt samarbete mellan partier för att omställningen ska bli smidig. Vi behöver nå gemensamma lösningar som innebär minsta möjliga konflikter men samtidigt ger oss hopp och möjligheter om en bättre framtid.

Vi har också ett ansvar att ändra en del av våra egna beteenden. Det kan ta tid, men behöver också ta tid för att bli framgångsrikt. När personer i vår närhet som familj, vänner och grannar gör egna aktiva val så kan det stimulera oss. Grannens solceller på taket, arbetskollegor som cykelpendlar till jobbet och barnens frågor om växtbaserad kost kan bli viktiga sporrar. Miljöpartiet i Knivsta vill underlätta för den omställningen.

Peter Bergkvist, förstanamn Miljöpartiet

Nyheter på Insändare